سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان رضوی: ناچار به استفاده از سوخت مازوت هستیم بررسی قیمت امروز محصولات ایران خودرو (۸ شهریور ۱۴۰۳) | قیمت خودرو‌ها افزایش یافت قیمت طلا و سکه در مشهد افزایش یافت (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت روز فراورده‌های گوشتی (پنجشنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۳) + جدول بازار داغ خرافات اقتصادی قیمت محصولات سایپا امروز (پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳) قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ شهریور ۱۴۰۳) تمهیدات ویژه برای آبرسانی به موکب‌ها در مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ قاچاق سوخت به صورت روزانه ادامه دارد | قاچاق؛ بلای جان تولیدات داخلی تفاوت قیمت گوشت گوسفندی و شتر چقدر است؟ | استفاده از فراورده‌های شتر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد دستور وزیر اقتصاد برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان ۱۵۰۰ تن سهمیه ویژه آرد به نانوایی‌های اطراف حرم امام‌رضا(ع) تخصیص یافت لزوم مانع‌زدایی برای فعالان اقتصادی خراسان رضوی در مسیر تجارت وزیر جهاد کشاورزی وارد مشهد شد (۸ شهریور ۱۴۰۳) تجهیزات فرسوده، مصرف برق صنایع را افزایش داده است | آیا برق خورشیدی می‌تواند کمبود برق واحدهای صنعتی را جبران کند؟ قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد | سیب زمینی و پیاز را امروز چند بخریم؟ (۸ شهریور ۱۴۰۳) بورس در هفته‌ای که گذشت | رشد ۳۹ هزار پله‌ای شاخص آیا کاهش قیمت طلا ادامه دارد؟ | پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۸ شهریور ۱۴۰۳) آغاز به کار معاملات خودرو در سکو‌های بخش خصوصی (۷ شهریور ۱۴۰۳) لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟ چگونه تایر نو را از دست‌دوم تشخیص بدهیم؟ وزیر جهاد کشاورزی فردا پنجشنبه (۸ شهریور ۱۴۰۳) به مشهد مقدس سفر می‌کند طرحی برای افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم تدوین شد (۷ شهریور ۱۴۰۳) توافق ایران و ترکمنستان برای افزایش همکاری‌های گمرکی واریز یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری (۷ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تفاوت قیمت گوشت گوسفندی و شتر چقدر است؟ | استفاده از فراورده‌های شتر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

  • کد خبر: ۲۴۷۹۸۸
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
تفاوت قیمت گوشت گوسفندی و شتر چقدر است؟ | استفاده از فراورده‌های شتر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
دبیر کمیته تخصصی شتر خراسان‌رضوی گفت: یکی از مسائلی که در گسترش بازار محصولات شتر نقش دارد، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی به مردم است تا به ارزش غذایی فراورده‌های شتر پی ببرند.

امین هراتی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره وضعیت پرورش شتر در استان تصریح کرد: خراسان‌رضوی به لحاظ شرایط اقلیمی شرق کشور و ظرفیت بسیار بالایی که دارد خاستگاه خوبی برای پرورش شتر می‌باشد و این فرصتی است که اکنون در اختیار متولیان است که به آن باید بها دهند.

دبیر کمیته تخصصی شتر استان افزود: در استان، ظرفیت خوبی برای پرورش شتر وجود دارد، اما مشکل بزرگ شترداران، اراضی ملی است که در اختیار شترداران قرار داده نمی‌شود. این در حالی است که چرای شتر در صحرا هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. اما اداره منابع طبیعی به‌بهانه اینکه اراضی ملی بوده و نیز به بهانه‌های دیگر، برای چرای شتر محدودیت ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که حتی شترداران مجاز به برپاکردن چادر در بیابان برای اقامت شبانه هم نیستند.

وی گفت: هراتی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان نفرات شتر در استان نیست و تلاشی هم از سوی متولی بخش در این خصوص نشده است، تأکید کرد: تولیدات شتر، چه گوشت و چه شیر، ارزش غذایی و درمانی بسیار بالایی دارد. حتی این محصولات تقاضای خارجی داشته و توان ارزآوری دارد؛ ولی متأسفانه تاکنون زیرساختش ایجاد نشده است.

مدیرعامل صنعت دامپروری خراسان‌رضوی افزود: با توجه به برگزاری دو سال پیاپی همایش تخصیص پرورش شتر و مباحث بسیار خوبی که در آن همایش‌ها مطرح شد، چشم‌انداز خوبی برای این حوزه انتظار می‌رود.

وی گفت: شهرستان‌های غربی استان خراسان‌رضوی مثل سبزوار، داورزن، بجستان و بردسکن بیشترین جمعیت شتر را در استان دارند.

به گفته هراتی، یکی از مسائلی که در گسترش بازار محصولات شتر نقش دارد، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی به مردم است تا با ارزش غذایی تولیدات شتر پی ببرند و محصولات آن را در سبد مصرف خود بگنجانند.

وی درباره تفاوت قیمت گوشت شتر با گوشت قرمز، گفت: در حال حاضر، قیمت گوشت شتر نسبت‌به گوشت قرمز یک اختلاف ۱۰۰ هزار تومانی دارد و این تفاوت طی سال‌های گذشته با افزایش تقاضای گوشت قرمز و نیز افزایش قیمت آن، کمتر هم شده است.

هراتی به این موضوع اشاره کرد که این حوزه نیازمند کمک دستگاه‌های دولتی و مردم است که در فرهنگ‌سازی کمک کنند. در خراسان‌رضوی، محدودیتی برای پرورش شتر نداریم و به‌‌گستردگی بیابان‌های موجود، فضا برای پرورش شتر وجود دارد. اما متأسفانه متولیان امر از این موضوع غافل هستند.

دبیر کمیته تخصصی شتر استان با بیان اینکه شتر یک دام مقاوم، کم‌مصرف و پربهره است، افزود: ما هنوز در امر صادرات فراورده‌های شتر به ظرفیت اسمی نرسیده‌ایم. دولت هم باید در این حوزه کمک کند، اما متأسفانه ممنوعیت صادرات ترمزی برای رشد اقتصادی کشور است. 

وی افزود: در واقع توجیهی برای ممنوعیت صادرات نیست و به‌نظر من، خودزنی در تولید و صادرات است. مگر می‌شود کالایی را که شرایط تولید، تخصص و نیروی انسانی‌اش را داریم، درنهایت انبار کنیم و تولیدکننده مستلزم ضرر و زیان شود؟

هراتی گفت: اگرچه تأمین نیاز کشور در اولویت است، اما نباید غیرکارشناسانه جلوی صادرات گرفته شود. امیدواریم با مدیریت جدید، موانعی که در این حوزه وجود دارد، برداشته شود و مشکلات رفع شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->